woensdag 22 augustus 2012

Ook voor de G1000 is fondsenwerving hard labeur


De G1000 ligt de afgelopen tijd in de pers meer onder vuur dan dat er applaus weerklinkt. Dit in schril contrast tot de positieve ambiance die er eind vorig jaar nog heerste rond het burgerinitiatief. Een van de redenen is dat het proces wat slabakt omdat de noodzakelijke fondsen om het initiatief praktisch georganiseerd te krijgen wat achterwege blijven.

Daaruit trekt men dan al snel conclusies. In De Morgen van 21 augustus laat journalist Kristof Windels in zijn interview met David Van Reybrouck zelfs uitschijnen dat het feit dat de zoektocht naar geld moeizaam verloopt “toch iets zegt over het draagvlak”, waarmee hij laat uitschijnen dat het publiek niet langer geïnteresseerd zou zijn in het project voor participatieve democratie.
Dat is de wat naieve en oppervlakkige kijk van de buitenstaander-journalist die wellicht nog nooit een half miljoen euro heeft moeten inzamelen.

Als fondsenwervingsconsultants staan wij eerder verwonderd te kijken naar het schijnbare gemak waarmee Van Reybrouck en zjn companen er in geslaagd zijn om op een goed jaar tijd vanuit het niets zomaar 500.000 euro bij elkaar te halen en tegelijk ook nog eens een vernieuwend project vorm te geven dat 1.000 mensen mobiliseert om over politiek te praten. Dat is op zijn minst een huzarenstukje waar heel wat gevestigde NGO’s en Civil Society organisaties alleen maar kunnen van dromen.

Fondsenwerving is geen gemakkelijke opdracht. Dat is het niet voor gevestigde organisaties als het Rode Kruis of Artsen Zonder Grenzen, en dat is het zeker niet voor een out-of-the-blue opduikend vzwtje. Vraag het maar aan de vele honderden particuliere initiatieven die de afgelopen jaren opgericht werden om een of andere vorm van sociale hulp of ontwikkelingssamenwerking op te zetten. Allemaal worden ze mondeling geapprecieerd voor het schitterende en noodzakelijke werk dat ze doen. En allemaal verzetten ze dag in dag uit hemel en aarde om toch maar een paar duizenden euro’s bij elkaar te krijgen, want mondelinge appreciatie leidt niet automatisch tot gulle giften. Zoals Van Reybrouck het in De Morgen ook zegt: “Als je al je middelen moet halen uit fundraising, moet je daar ook gewoon heel hard aan werken”.

Gun de G1000 dus wat tijd en verwacht niet teveel mirakels van hen. Ze hebben er intussen toch al een paar op hun palmares …

Koen Van den Broeck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten