dinsdag 29 juni 2010

PR en journalist


Geachte Heer Deltour,
Beste Pol,

Ik kreeg vandaag nr 137 van De Journalist in de bus. In uw artikel ‘Snel nieuws, slow journalism’ maakt u tot tweemaal toe een nogal denigrerende en sterk veralgemeende negatieve opmerking over PR-bureau’s (“... Dat is met name het geval wanneer nog maar eens een communicatiebureau of pr-officer erin slaagt een persbericht min of meer lineair in het nieuws te krijgen ... / ... Ook al heeft informatie een reukje – ze komt bijvoorbeeld van een pr-bureau - ...)

Als consultant in een PR bureau vind ik dat jammer. U laat uitschijnen dat PR-bureau’s er continu op zouden gericht zijn journalisten een voetje te lichten. Ik ben er nochtans oprecht van overtuigd dat het tegendeel waar is. Als PR-professionals proberen we de brug te slaan tussen onze opdrachtgevers en de media. We helpen enerzijds organisaties om te begrijpen wat de verwachtingen en spelregels van de media zijn en bezorgen anderzijds de media min of meer aan hun formats aangepaste informatie.

In ons geval gaat het daarbij steeds om boodschappen met een maatschappelijke context, voor andere PR-bureau’s zullen dat inderdaad meer commercieel getinte boodschappen zijn. Toch blijft de macht tot publicatie bij de media liggen: zij selecteren en redigeren.

Informatieaanbieders, PR-mensen en journalisten vormen een samenhangend en naar mijn mening behoorlijk goed functionerend geheel, wanneer elke partij het belang van de andere wil begrijpen en respecteren.

Met vriendelijke groeten,
Koen Van den Broeck

Geen opmerkingen:

Een reactie posten