Het
initiatief van een aantal slachtofferorganisaties om een handleiding ‘Omgaan
met de pers’ te publiceren (DSOnline 29/01/08), is een prachtig en noodzakelijk
initiatief. Eigenlijk is het verwonderlijk dat dit nog niet eerder gebeurde.
Bovendien mag er wat mij betreft nog een stap verder gezet worden: voor elk
slachtoffer een persattaché!
Je
zal inderdaad maar slachtoffer zijn van een ongeval of misdaad in onze
gemediatiseerde wereld. Journalisten van allerlei slag proberen je op gepaste
en ongepaste manier voor hun kar te spannen. Enerzijds zoeken zij terecht naar
objectieve informatie en tonen oprechte bezorgdheid voor het wel en wee van het
slachtoffer. Maar in vele gevallen komt het er toch op aan ‘sensationele’ kopij
te vergaren die van krant of tijdschrift een breed verkoopbaar product moet
maken.
Slachtoffers
zijn per definitie altijd ‘onervaren’. Ook al zijn de media intussen sterk
gedemocratiseerd, toch is de doorsnee burger niet op de hoogte van de
werkmethoden en vereisten van journalisten. Die bovendien door hun chefs onder
druk worden gezet om ‘sterke verhalen’ aan te brengen. Laat staan dat we ons
voldoende rekenschap geven van de impact die een krantenbericht of een
televisie-interview heeft, op onszelf en op onze omgeving. Een
voorlichtingsbrochure is in die zin een mooi initiatief, maar zal iemand ze ter
beschikking hebben, laat staan lezen op het moment dat hij of zij effectief
slachtoffer wordt?
Dat
slachtoffers recht hebben op juridische en psychologische bijstand is intussen
algemeen aanvaard. Maar wordt het niet stilaan tijd dat we ons ook realiseren
dat een slachtoffer vandaag ook best toegang krijgt tot een ‘mediaconsulent’.
Die kan enerzijds een buffer vormen tussen slachtoffer en media die met heel
wat pertinente en impertinente vragen staan te dringen. Anderzijds kan hij een
slachtoffer begeleiden in het selecteren van gepaste en ongepaste vragen, het
formuleren van antwoorden waar men later geen spijt van heeft, het vastleggen
van werkprocedures en het uitstippelen van een strategie om de pers deel te laten
zijn van een oplossing eerder dan een extra probleem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten