"Vrouwelijke ondernemers krijgen
weinig aandacht in Belgische media", lezen we vandaag in De Morgen en De
Tijd. Dat blijkt uit een onderzoek op vraag van Markant, vereniging van vrouwelijke
ondernemers. Er zouden zowat 30% vrouwelijke ondernemers zijn maar daar
tegenover spelen vrouwen slechts in 10 tot 15% van de ondernemersartikels een
hoofdrol. Er zit dus iets scheef in de verhoudingen ... Het onderzoek stelt ook
- tenminste zo lezen we het in de krant - dat vrouwenblade meer oog hebben voor
een "veelzijdiger en vrouwelijker" beeld van de ondernemers en meer
oog hebben voor persoonlijke ervaring en het privéleven, terwil de algemene en
economische pers meer focust op professionele deskundigheid, intelligentie,
zakelijkheid ... Dat lijkt een voor de hand liggende conclusie, want volgt uit
de aard van he tbeestje. Interessant zou zijn om te weten of mannen op een
andere manier geportreteerd worden? Daarover zeggen alleszins de krantenberichten
niets, maar het zou ons een beetje verwonderen. Komen we ook niet te weten:
waaraan zou een en ander nu liggen? Macho verslaggevers, vrouwelijke
ondernemers die door journalisten niet als geloofwaardig worden beschouwd? Of
wil het publiek van de kranten liever mannelijke ondernemers opgevoerd zien? Of
trekken vrouwen gewoon minder de aandacht op zichzelf dan de ijdeler mannen?
Misschien volgen vrouwelijke ondernemers gewoon te weinig mediatrainingen ...?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten