dinsdag 14 november 2006

Vrouwelijke ondernemers en de media



"Vrouwelijke ondernemers krijgen weinig aandacht in Belgische media", lezen we vandaag in De Morgen en De Tijd. Dat blijkt uit een onderzoek op vraag van Markant, vereniging van vrouwelijke ondernemers. Er zouden zowat 30% vrouwelijke ondernemers zijn maar daar tegenover spelen vrouwen slechts in 10 tot 15% van de ondernemersartikels een hoofdrol. Er zit dus iets scheef in de verhoudingen ... Het onderzoek stelt ook - tenminste zo lezen we het in de krant - dat vrouwenblade meer oog hebben voor een "veelzijdiger en vrouwelijker" beeld van de ondernemers en meer oog hebben voor persoonlijke ervaring en het privéleven, terwil de algemene en economische pers meer focust op professionele deskundigheid, intelligentie, zakelijkheid ... Dat lijkt een voor de hand liggende conclusie, want volgt uit de aard van he tbeestje. Interessant zou zijn om te weten of mannen op een andere manier geportreteerd worden? Daarover zeggen alleszins de krantenberichten niets, maar het zou ons een beetje verwonderen. Komen we ook niet te weten: waaraan zou een en ander nu liggen? Macho verslaggevers, vrouwelijke ondernemers die door journalisten niet als geloofwaardig worden beschouwd? Of wil het publiek van de kranten liever mannelijke ondernemers opgevoerd zien? Of trekken vrouwen gewoon minder de aandacht op zichzelf dan de ijdeler mannen? Misschien volgen vrouwelijke ondernemers gewoon te weinig mediatrainingen ...?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten