dinsdag 21 september 2010

Risico's van de pers


De media staan er deze dagen bol van. Een deelnemer aan het reality-programma 'Mijn restaurant' heeft zelfdoding gepleegd. En heeft daarbij een briefje achtergelaten waarin hij verwijst naar het programma als een van de zaken die hem gekraakt hebben. Of zijn deelname werkelijk tot zijn zelfdoding geleid heeft, is moeilijk uit te maken. Wellicht is het een samenloop van veel verschillende factoren. Maar in mijn mediatrainingen haal ik wel altijd volgende stelling aan: "de media liggen niet wakker van de effecten op jou of je organisatie wanneer ze besloten hebben je verhaal te brengen (of hun interpretatie van jouw verhaal ...)". Media zijn commerciƫle producten, die beantwoorden aan de specifieke wetten van media en commercie. Er moet drama en spanning zijn, antagonisten en protagonisten ... Waar het hen om draait is dat liefst zoveel mogelijk mensen (of zoveel mogelijk uit een bepaalde doelgroep) lezen, kijken, luisteren ... Daarvoor vertellen ze het verhaal op hun beproefde manier. Als voorwerp van de media-aandacht kun je proberen zoveel mogelijk bij te sturen of zo weinig mogelijk prijs te geven, al naargelang van je bedoelingen. Als mediaconsument kunnen we zelf bepalen aan welke verleidingstechnieken we al dan niet toegeven. Als de consumenten deelnemers aan realityprogramma's op hun kop willen zien krijgen en en public vernederd willen zien worden, zullen de media hen dat bieden ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten