De
media staan er deze dagen bol van. Een deelnemer aan het reality-programma
'Mijn restaurant' heeft zelfdoding gepleegd. En heeft daarbij een briefje
achtergelaten waarin hij verwijst naar het programma als een van de zaken die
hem gekraakt hebben. Of zijn deelname werkelijk tot zijn zelfdoding geleid
heeft, is moeilijk uit te maken. Wellicht is het een samenloop van veel
verschillende factoren. Maar in mijn mediatrainingen haal ik wel altijd
volgende stelling aan: "de media liggen niet wakker van de effecten op jou
of je organisatie wanneer ze besloten hebben je verhaal te brengen (of hun
interpretatie van jouw verhaal ...)". Media zijn commerciƫle producten, die
beantwoorden aan de specifieke wetten van media en commercie. Er moet drama en
spanning zijn, antagonisten en protagonisten ... Waar het hen om draait is dat
liefst zoveel mogelijk mensen (of zoveel mogelijk uit een bepaalde doelgroep)
lezen, kijken, luisteren ... Daarvoor vertellen ze het verhaal op hun beproefde
manier. Als voorwerp van de media-aandacht kun je proberen zoveel mogelijk bij
te sturen of zo weinig mogelijk prijs te geven, al naargelang van je
bedoelingen. Als mediaconsument kunnen we zelf bepalen aan welke
verleidingstechnieken we al dan niet toegeven. Als de consumenten deelnemers
aan realityprogramma's op hun kop willen zien krijgen en en public vernederd
willen zien worden, zullen de media hen dat bieden ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten