donderdag 26 maart 2009

Commotie rond Sportelen


't Zal wel een samentrekkign zijn van 'spelen' en 'sporten', dat 'Sportelen', waarmee BLOSO 50+ers tot meer lichaamsbeweging wil aanzetten. En gelijk hebben ze, want de Stichting tegen Kanker berekende onlangs dat we in België allemaal samen zo'n 45.000 ton vet te veel hebben. Veel daarvan zal wel aan 50+ buikjes hangen - en aan 't mijne, hoewel ik qua leeftijd zo ver nog niet ben ...
Allerlei nieuwe 50plussers zijn blijkbaar heftig gaan reageren op de campagne. En dat is typisch. Mensen beoordelen een campagne zonder er de premisses van te kennen. Een campagne beoordelen louter op de zichtbare verschijning er van, is bijzonder moeilijk. Wat is de voorafgaande analyse, vanuit welke problematiek vertrekt de campagne? Welk publiek heeft ze precies op het oog? Welke tone-of-voice heeft die doelgroep nodig? Welke effecten op welke termijn beoogt men? ... Allemaal factoren die je eerst moet kennen vooraleer je een zinnige uitspraak over de effciëntie van een campagne kan doen.
Ik heb ze zelf nog niet gezien, en dat is goed, want ik behoor duidelijk niet tot de doelgroep. Maar zo'n woord als 'sportelen', dat blijft toch wel hangen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten