"Aandeelhouders winnen bij Groen
ondernemen", kopt De Morgen van donderdag 2 november op haar
geld&zaken pagina. De "inconvenient truth" van Al Gore heeft
blijkbaar iedereen plotsklaps wakker geschud. Het artikel heeft het er o.a.
over dat Levi Strauss na 100 jaar activiteit eindelijk een ecologisch
veranwoorde jeans op de markt brengt. Iedereen juichen! Eén schaduwzijde: de
broek valt een beetje duur uit, maar dat zou maar even duren, tot de productie
ervan op volle toeren draait.
Trendwatcher Fons Van Dijck ziet er
een bevestiging in dat bedrijven alsmaar meer onder druk komen te staan om hun
ecologische best te doen. "Grote merken beschouwen duurzame producten niet
langer als marginaal, maar zien ze veeleer als een opportuniteit om meer klanten
te winnen of om klanten te behouden", is zijn stelling. En daarmee creëren
ze dan weer meer aandeelhouderswaarde. Iedereen blij ...
Blijft natuurlijk de vraag, als je
toch een ecologisch verantwoorde broek kan maken, waarom zorg je er dan niet
voor dat alle broeken ecologisch verantwoord zijn? En sociaal verantwoord?
Waaromblijft het voor bedrijven en hun aandeelhouders toch zo verdomd moeilijk
het goede als maatstaf te nemen en het "slechte" als uitzondering?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten