donderdag 2 november 2006

Groene aandeelhouders


"Aandeelhouders winnen bij Groen ondernemen", kopt De Morgen van donderdag 2 november op haar geld&zaken pagina. De "inconvenient truth" van Al Gore heeft blijkbaar iedereen plotsklaps wakker geschud. Het artikel heeft het er o.a. over dat Levi Strauss na 100 jaar activiteit eindelijk een ecologisch veranwoorde jeans op de markt brengt. Iedereen juichen! Eén schaduwzijde: de broek valt een beetje duur uit, maar dat zou maar even duren, tot de productie ervan op volle toeren draait.
Trendwatcher Fons Van Dijck ziet er een bevestiging in dat bedrijven alsmaar meer onder druk komen te staan om hun ecologische best te doen. "Grote merken beschouwen duurzame producten niet langer als marginaal, maar zien ze veeleer als een opportuniteit om meer klanten te winnen of om klanten te behouden", is zijn stelling. En daarmee creëren ze dan weer meer aandeelhouderswaarde. Iedereen blij ...
Blijft natuurlijk de vraag, als je toch een ecologisch verantwoorde broek kan maken, waarom zorg je er dan niet voor dat alle broeken ecologisch verantwoord zijn? En sociaal verantwoord? Waaromblijft het voor bedrijven en hun aandeelhouders toch zo verdomd moeilijk het goede als maatstaf te nemen en het "slechte" als uitzondering?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten